Volume publicate în 2017

 

Sanatatea mintala

 

Sănătatea mintală cu tot ansamblul ei de probleme are o varietate de cauze şi ia forme care de care mai variate şi mai spectaculoase. Tratarea lor implică numeroase tipuri de intervenţie şi sprijin care trebuie oferite pe căi atent integrate şi coordonate. Preocuparea şi îngrijorarea pentru această problematică şi în ceea ce priveşte numărul din ce în ce mai mare al copiilor şi tinerilor care prezintă astfel de elemente de sănătate mintală, cresc în societatea noastră, respectiv în sistemul nostru educaţional. În fiecare zi, cadrele didactice, şi nu numai, văd elevi care se bat, elevi care se angajează în comportamente provocatoare sau care sunt retraşi și anxioşi. Aceste comportamente pot semnala probleme care interferează, influenţând negativ performanţa şcolară, funcţionarea lor socială. Dar nu sunt suficiente preocuparea şi îngrijorarea, trebuie dat semnalul de la cei care sunt diriguitori, răspunzând de destinele sistemului educaţional, că este nevoie de coordonarea eforturilor, aşa cum o fac multe ţări de vreme îndelungată, pentru a face din şcoală un loc sigur şi pentru ca toate privirile să fie aţintite spre nevoile elevilor, şi a celor aflaţi la graniţa riscului, dar şi a celor cu diverse probleme de sănătate mintală, asigurându-le o dezvoltare sănătoasă şi o stare de bine care să-i ajute să ajungă adulţi realizaţi, siguri pe ei şi fericiţi.

De vreme ce profesorii nu pot, şi nici nu ar trebui să o facă, să încerce să pună diagnostice pentru tulburările mintale, ei ar trebui să aibă un rol activ în: promovarea unei sănătăţi mintale pozitive în şcoală, identificarea elevilor care ar fi posibil să prezinte tulburări mintale, să facă legătura acestora cu serviciile corespunzătoare.

Nevoia de a include sănătatea mintală printre primele priorităţi pe agenda sănătăţii publice a fost din ce în ce mai recunoscută în Europa, de câteva decade. Această recunoaştere se bazează pe dovezile şi conştientizarea sporită a magnitudinii problemelor de sănătate mintală 8 în ţările europene: tulburările mintale sunt prevalente în Europa, impunând o povară majoră pe indivizi, societate şi economie. Sănătatea mintală este cauza cheie în ceea ce priveşte deprecierea capitalului uman productiv. Studiile europene privind sănătatea mintală au scos în evidenţă faptul că există costuri substanţiale asociate acesteia la locul de muncă (absenteism, câştiguri reduse ale celor afectaţi etc.). Sănătatea mintală şi starea de bine determină o gamă largă de influenţe în diferite sectoare, rezultând o coeziune îmbunătăţită, progres economic şi o dezvoltare sustenabilă, succes în Uniunea Europeană, dar şi pe alte continente. O Europă rezilientă are nevoie de cetăţeni rezilienţi.

Această lucrare de tip ghid a fost concepută de noi mai ales cu scopul de a-i ajuta pe profesori, consilierii şcolari şi chiar şi pe părinţi, legat de domeniul atât de sensibil şi de stufos al sănătăţii mintale şi al stării de bine, dar şi de a-i ajuta pe aceştia să înţeleagă necesitatea promovării sănătăţii mintale pentru toţi elevii. Recunoaştem rolul major al cadrelor didactice în identificarea şi recunoaşterea elevilor care ar putea prezenta riscul de a dezvolta o boală mintală şi încercăm să oferim informaţii suplimentare privind programele care îi pot ajuta. Am încercat să maximizăm oportunităţile de promovare a sănătăţii mintale în mediile şcolare prin oferirea de surse bibliografice din literatura în domeniu, analiza şi convergenţa practicilor folosite.

Coordonatorii