Revista de Psihologie: 2011, t. 57, nr. 1

 


REVISTA DE PSIHOLOGIE

(Journal of Psychology) 

Vol. 57,  Nr. 1,   2011


 Rev. Psih., vol. 57, nr. 1, p. 01–117, Bucureşti, ianuarie - martie 2011

View / Download the complete journal - Volume 57 (01) 2011 in PDF  format


 

 

 

SUMAR / Contents


STUDII ŞI CERCETĂRI  / Studies and researches

ISTORIA PSIHOLOGIEI

CRITICĂ ŞI BIBLIOGRAFIE

VIAŢA ŞTIINŢIFICĂ

 

 

 


 

REZUMATE / Abstracts

 


EMOTIONAL INTELLIGENCE OF PATIENTS WITH BRONCHIAL ASTHMA AND A GROUP PSYCHOTHERAPY PLAN IN 7 STEPS*

ANDREEA-CORINA ROPOTEANU (ZANFIR)

REZUMAT Este binecunoscut faptul că emoţiile puternice, fie pozitive, fie negative, ca şi vulnerabilitatea faţă de stres reprezintă adesea factori importanţi în declanşarea, menţinerea şi accentuarea simptomatologiei astmului bronşic. Pe un lot de 99 de pacienţi diagnosticaţi cu astm bronşic alergic persistent, moderat şi sever de mai bine de 2 ani am aplicat un test de inteligenţă emoţională, testul de personalitate NEO PI R pus la dispoziţie de D&D Consultants şi am elaborat un formular de analiză psihosocială a astmului prin intermediul căruia am evaluat frecvenţa simptomelor fizice, intensitatea stărilor afective negative apărute în timpul sau ulterior crizei şi nivelul calităţii vieţii pacienţilor. În prima ipoteză am presupus că dacă nivelul inteligenţei emoţionale creşte, acest fapt va avea o influenţă pozitivă semnificativă asupra gestionării stărilor afective negative apărute în timpul sau ulterior crizei şi asupra calităţii vieţii pacienţilor. Aceasta s-a infirmat, corelaţiile dintre variabilele menţionate fiind nesemnificative. În cea de-a doua ipoteză, am presupus că există corelaţii semnificative pozitive între coeficientul de inteligenţă emoţională şi factorii extraversie, agreabilitate, deschidere, conştiinciozitate şi o corelaţie semnificativă negativă între coeficientul de inteligenţă emoţională şi factorul nevrozism. Această ipoteză s-a confirmat în totalitate.

Keywords: asthma, emotional intelligence, psychotherapy, emotions, anxiety

Cuvinte-cheie: astm, inteligenţă emoţională, psihoterapie, emoţii, anxietate.

↑ Inapoi la Cuprins


STRUCTURA REPREZENTĂRII SOCIALE A PUTERII LA ADOLESCENŢI

DANIELA MARINESCU

Abstract The phenomenon of power is present in the life of the teenager at least as much as in the other ages; the holders might be parents/family, teachers/school, friends (the company), information, idols, etc. Towards these, the teenager reacts either by attitudes of acceptance and compliance or by outrage and indignation. That is why it is interesting to study power from the teenager's perspective,
considering the permanent conflict between this character and whoever might exert it on him. On the one hand, this study intends to identify the structure of the social representation of power in teenagers
by using the free association method and setting any possible differentiation by biological gender and their prevalent conduct, identified thanks to a self-characterising questionnaire. On the other hand, the
study has in view to examine the results of the comparative analysis with the results from earlier studies carried out on the same social item, but applied to other categories of age.

Cuvinte-cheie: putere, adolescenţi, structura reprezentării sociale.

Keywords: power, teenagers, the structure of the social representation.

↑ Inapoi la Cuprins


IMPLICAŢIA LOCULUI CONTROLULUI ÎN STRUCTURA PERSONALITĂŢII. STUDIU PE FUNCŢIONARI PUBLICI

BEATRICE ADRIANA BALGIU

Abstract This study examines the relevance of locus of control within the administrative officers group’s personality from central administration. After the application of certain psychological questionnaires based on the specific of administrative activity, it can be observed that the respective group emphasizes its features through: ambivalence in the belief of behavioral control, middle creative motivation, low vocational implication, introversion and emotional stability, etc. On this background, locus of control hasn’t a special meaning in the personality of the administrative officers; it influences the inovative intelligence and creative motivation through its component, cognitive interests.

Cuvinte-cheie: locul controlului, personalitate, departament administrativ.

Keywords: locus of control, personality, administrative field.

↑ Inapoi la Cuprins


 STRESUL ŞI DIMENSIUNILE DE PERSONALITATE

 GABRIELA FLORENŢA POPESCU, IOANA OMER

Abstract This research is going to evaluate some of personality dimensions which can influence the level and manifestations of stress; we study empathy, extraversion and neuroticism in a group with many professional categories and peoples from both genders. The objectives of this research were referring to the existence of some correlations between empathy, extraversion, neuroticism and stress.

Cuvinte-cheie: stres, empatie, extraversie, introversie, neuroticism.

Keywords: stress, empathy, extraversion, introversion, neuroticism.

↑ Inapoi la Cuprins


 PROFILUL FAMILIEI CU UN PĂRINTE CU SNC AFECTAT ACUT. I. FUNDAMENTARE TEORETICĂ

VIRGINIA ROTĂRESCU

Abstract The study aims theoretically the special needs of families with a spinal cord/traumatic brain injured parent through the identification of the post-traumatic changes in the family system. The practical objective describes the pilot degree of functioning of the precocious prevention on psychopathology as a long term effect for the children in these families. Unlike the normal families, the injured patient families express the suffering of a troubled system. The children in these families have a psychiatric risk through a grown tendency towards internalization/externalization and total problems. The effects of the stressing event can decrease through psychological counseling, the coping strategies become more efficient and the family’s functionality and health get better.

Cuvinte-cheie: traumatism al sistemului nervos central, funcţionarea familiei, copii, sănătate pe termen lung, prevenţie precoce.

Keywords: CNS injury, family functioning, children, long term health, precocious prevention.

↑ Inapoi la Cuprins


MODELE PARENTALE RELEVATE ÎN TABLOURI FAMILIALE – ABORDARE NOMOTETICĂ

SIMONA MARIA GLĂVEANU

Abstract The psychological study of the modern family is concerned about both the effects of the parent-child interactions upon the development of the child and the ways of optimizing these interactions through training programs meant to lead to the achievement of “parental proficiency”. This study is intended to contribute to the above-mentioned domain by updating and reorganizing the existing knowledge in accordance with the integrative-interactionist approach. In order to further clarify the complex image of the contemporary family, the study introduces the concept of “parental models” and describes seven of these parental types: six of them portrait dysfunctional situations (the authoritarian, indulgent, protective, inconstant, neglectful and aggressive parents) while the seventh (the proficient parent) reveals the optimal situation and is meant to represent a factorial model of parental proficiency. Also, the study analyses the main features that determine the efficiency of the parent-child relation, grouping them in the categories of socio-cultural, socioeconomical, psycho-individual and psycho-inter-individual features.

Cuvinte-cheie: interacţiunea părinţi-copii, modele parentale, competenţă parentală, factori determinanţi, dezvoltarea copilului.

Keywords: parent-child interaction, parental model, parental proficiency, development factors,
child development.

↑ Inapoi la Cuprins


Reprezentanţi ai teoriei bioconstituţionale a personalităţii

FLORICA DUMITRESCU

Abstract The article aims at underlining three major moments in the history of the theories about temperament and personality, represented by Hippocrates and Galen, Khretschmer and Sheldon. Hippocrates and Galen dominated Antiquity and the Middle Ages, correlating temperament with corporal humours, natural elements and the astrological planets. Starting from the major psychiatric entities, circular mania and schizophrenia, E. Kretschmer establishes three somatic types: leptosom, athletic and picnic with their correspondents in temperament,  cyclothymia and schizothymia. V.H. Sheldon associates the somatic element with the temperament, each of them having three specific components.

Cuvinte-cheie: temperament, tip somatic, componentă.

Keywords: temperament, somatic type, component.

↑ Inapoi la Cuprins


EUGENIA ENĂCHESCU: Repere psihologice în cunoaşterea şi descoperirea elevului, Bucureşti, Editura Aramis, 2008, 224 p.

(Gabriel Ungureanu)

↑ Inapoi la Cuprins


Conferinţa internaţională „Psihologia şi realităţile lumii contemporane” la Universitatea din Bucureşti, 18–21 noiembrie 2010

Mihai Aniţei, Mihaela Chraif

↑ Inapoi la Cuprins


Revista de Psihologie: 2011, t. 57, nr. 2

 


REVISTA DE PSIHOLOGIE

Vol. 57 , Nr. 2 , p. 119–194,  Bucureşti, aprilie – iunie 2011

STUDII ŞI CERCETĂRI

PUNCTE DE VEDERE

VIAŢA ŞTIINŢIFICĂ

 


Rev. Psih., vol. 57, nr. 2, p. 119–194, Bucureşti, aprilie – iunie 2011


 

REZUMATE

 

LE LIEN ET LA COUPURE DANS LES CONTES AVEC ANALYSE PSYCHOLOGIQUE ET ANTHROPOLOGIQUE

ANNIE BARTHÉLÉMY

Résumé Les interprétations des contes merveilleux, en particulier psychanalytiques, renvoient à l’inconscient. L’étude développe une approche complémentaire, qui se réfère à une herméneutique philosophique. Cinq contes ont été sélectionnés en fonction de la thématique du lien et de la coupure. Ces récits, dont le célèbre conte d’Andersen: La Petite Sirène, sont confrontés aux apports anthropologiques de François Flahaut et de Paul Ricoeur. L’étude a permis ainsi de distinguer différentes modalités de la fracture intime qu’éprouve l’homme confronté à l’énigme du sens de la vie et de sa propre vie.

Cuvinte-cheie : legătură, ruptură, basme, interpretare psihanalitică, fractură intimă.

Mots-clés: lien, coupure, contes merveilleux, interpretation psychanalitique fracture intime.

Text integral in format PDF

↑ Inapoi la Cuprins


NEURAL SUBSTRATES OF INHIBITORY CONTROL: A REVIEW AND CRITIQUEION JUVINA

Ion JUVINĂ

Abstract Inhibitory control is difficult to study in behavioral experiments because of its nature; a successful inhibition act does not manifest overtly, thus cannot be directly observed and measured (Kana, Keller, Minshew & Just, 2007). Some influential theorists have called the very existence of cognitive inhibition into question (MacLeod, 2007a). This is a case where brain-imaging research holds the promise to be able to shed light into the covert nature of inhibition, with potentially immeasurable impact on understanding and ameliorating conditions such as ADHD, addiction, and frontal lobe injuries.A critical review of the literature shows that inhibitory control is subserved by a network of brain regions including as key components the inferior frontal cortex, the pre-supplementary motor area, and the sub-thalamic nucleus. It is argued that inhibitory control makes use of basic cognitive processes such as internalized speech. A common inhibitory mechanism for motor, speech and thought acts is proposed. Practical applications of research on inhibitory control are discussed such as brain plasticity exercises and electrical brain stimulation.

Cuvinte-cheie: control inhibitor, conectivitate, substrat neuronal.

Keywords: inhibitory control, connectivity, neural substrate.

Text integral in format PDF

↑ Inapoi la Cuprins


LA REPRÉSENTATION SOCIALE DU POUVOIR DANS LA BALANCE DES DIMENSIONS IDENTITAIRES GENRE ET NATIONALITÉ

IDA GALLI∗, ADRIAN NECULAU∗∗, ROBERTO FASANELLI∗, LUMINIŢA MIHAELA IACOB∗∗, MARIA ADELINA IANOŞ∗∗

Abstract Found for almost 30 years on the agenda of the Neapolitan research team, which is specialized in TRS, the power problems became a thematic emblem (Galli, 1983; Galli, Nigro, 1992; Galli, Fasanelli, 2008). With these premises, the internationalization of this approach looked to us like a normal stage. Among the plurimethodologic research data, undertaken simultaneously in six countries, within the students, the present article has studied the impact of the national and gender affiliation on SRP (Social Representation of Power) for three of the participants in the France, Italy and Romania project. The 120 students, approached by the technique of semi-directive theme interview, have given data that showed, in terms of the thematic coverage of SRP, an upgrading of the gender identity by the nationality of the subjects. Crossing the two identity marks has allowed us finding out that power, as an object of the representation in the target population, tended to be feminized in a relatively homogeneous manner by women, regardless their national affiliation, and masculinized in a non-homogeneous manner by men found in the same conditions.

Cuvinte-cheie: reprezentarea socială a puterii, gen, apartenenţă naţională, distanţă faţă de putere.

Keywords: social representation of power, gender, national affiliation, distance to the power.

Text integral in format PDF

↑ Inapoi la Cuprins


THE INFLUENCE OF ALCOHOL CONSUMPTION ON TIME REACTION AND PERIPHERAL PERCEPTUAL STIMULI

GERNOT SCHUHFRIED, MIHAI ANIŢEI, MIHAELA CHRAIF

Abstract     A driver’s ability to divide his or her attention between two or more visual stimuli can be impaired at BAC of 0.02 percent or lower (Starmer 1989; Howat et al., 1991; Moskowitz et al., 1985). The faster the body absorbs the alcohol, the higher the blood alcohol level will be, and the more alcohol in blood, the greater its effect will be. The objective: In this paper we lay the foundations for studying decision-making in complex dynamic construction management scenarios using situational simulations as experimental tasks. The vine consumption (250 ml, 13%) influence statistically significant the reaction time to visual stimuli and also the appreciation of speed and distances in central field.

Cuvinte-cheie: stimuli vizuali periferici, timp de reacţie, timp de reacţie motoriu, reacţie de decizie.

Keywords: peripheral visual stimuli, reaction time, motor reaction time, decision reaction time. 

Text integral in format PDF

↑ Inapoi la Cuprins


TABLOUL SIMPTOMATOLOGIC ŞI EVOLUTIV AL PATOLOGIEI ALZHEIMER

SIMONA MARICA∗

Abstract Alzheimer is probably one of the most dramatic cognition pathology in elderly, making the researchers question both the etiology and the risk factors, as well as its clinical evolution and symptoms.This article aims at drawing up a synthesis of the most famous studies in the area, thus outlining the image of the disease stages and its clinical emergence.Cuvinte-cheie: Demenţa Alzheimer, factori de risc, stadii, urgenţă clinică. Keywords: Alzheimer disease, risk factors, stages, clinical emergence.Alzheimer is probably one of the most dramatic cognition pathology in elderly, making the researchers question both the etiology and the risk factors, as well as its clinical evolution and symptoms.This article aims at drawing up a synthesis of the most famous studies in the area, thus outlining the image of the disease stages and its clinical emergence.

Cuvinte-cheie: Demenţa Alzheimer, factori de risc, stadii, urgenţă clinică.

Keywords: Alzheimer disease, risk factors, stages, clinical emergence.
 

Text integral in format PDF

↑ Inapoi la Cuprins


AUTISMUL – ASPECTE PSIHOSOCIALE ACTUALE

GABRIEL UNGUREANU∗, ALINA ELENA MARIN ∗∗

Abstract The present study is aimed at addressing a delicate issue of minorities: that of the children with autism. This study sets theoretical and statistical landmarks, and it also pays attention to present psychosocial aspects. The situation of children with autism in Romania is prezented here, as well as the statistical ones in the USA, Great Britain and EU. At the end of the study, we offer a questionnaire designed by a mother of an autistic child.Cuvinte-cheie: minorităţi, autism, posibilităţi terapeutice, aspecte psihosociale. Keywords: minorities, autism, therapeutical possibilities, psychosocial aspects.

Text integral in format PDF

↑ Inapoi la Cuprins


TENERIFE WINTER SCHOOL ON EVIDENCE-BASED PARENT EDUCATION PROGRAMS AND BEST PRACTICES TO PROMOTE POSITIVE PARENTING TENERIFE, SPANIA, 10–14 IANUARIE 2011

SIMONA MARIA GLAVEANU

Text integral in format PDF

↑ Inapoi la Cuprins


 

Recomandări pentru autori


Instrucţiuni pentru autori


Revista de Psihologie a Academiei Române publică articole originale atât în limba română cât şi în alte limbi de circulaţie internaţională, de preferinţă limba engleză. Sunt acceptate articole inovative, cercetări experimentale, abordări teoretice în domeniul psihologiei sau interdisciplinare. Sunt încurajate acele articole care scot în evidenţă relevanţa problematicii studiate pentru diferite contexte şi arii geografice.

Articolele trebuie să aibă maximum 12 pagini, inclusiv bibliografia. Sunt acceptate recenzii de maximum 3 pagini, excepţie făcând cele pentru cărţi de referinţă în domeniul psihologiei, pentru care se acceptă recenzii de 5 pagini.

Read more: Recomandări pentru autori

Model de tehnoredactare


Model de tehnoredactare a articolelor propuse spre publicare în Revista de Psihologie


În fisierul atasat este prezentat un model de redactare a articolelor în conformitate cu cerințele revistei. Autorii sunt incurajaţi sa folosească direct acest format pentru scrierea propriilor articole. De aceea, recomandăm descărcarea acestuia  şi folosirea lui pentru introducerea textului articolului direct în acest format:


Peer-review procedure

 

Evaluarea articolelor propuse spre publicare 

 

Din 2012, toate articolele transmise spre publicare către Revista de Psihologie sunt supuse unui proces de double blind peer review. Procesul de evaluare a lucrărilor ştiinţifice (peer-review procedure) constă în analiza critică a manuscriselor ştiinţifice, de către experţi evaluatori care fac parte din Colegiul de redacţie şi din Consiliul ştiinţific al revistei.

Acest mecanism de recenzare - cuprins în Regulamentul de organizare şi funcţionare al Revistei de Psihologie (cod RE-PU-02), aprobat prin Decizia nr. 9/2012 de către directorul Institutului de Filosofie şi Psihologie „Constantin Rădulescu Motru”, acad. Alexandru Surdu - urmăreşte creşterea calităţii ştiintifice a materialelor publicate în Revista de Psihologie, prin:

  • selectarea spre publicare a materialelor ştiinţifice valoroase şi relevante pentru tematica şi direcţiile de interes ale revistei;
  • respingerea materialelor ştiinţifice de proastă calitate sau care nu corespund profilului revistei;
  • îmbunătăţirea calităţii materialelor publicate, luând în considerare opiniile critice formulate de specialişti independenţi.

Evaluarea materialelor ştiinţifice primite spre publicare se face în următoarele etape:

1. Etapa preliminară
Articolele se vor transmite Colegiului de Redacţie prin intermediul poştei electronice, la adresa de This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it..">This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it..

În termen de maximum şapte zile, autorul articolului primeşte un mesaj de confirmare, cu informaţii privitoare la recepţionarea în bune condiţii a materialului şi la îndeplinirea condiţiilor preliminare de acceptare a articolului.

În această etapă, redacţia se asigură că autorul a transmis un material inedit, care nu a fost publicat într-o altă revistă, care nu este evaluat pentru publicare într-o altă revistă din România sau din străinatate, şi care respectă prevederile Legii 206/2004, cu completările şi modificările ulterioare, privind buna conduită în cercetarea ştiinţifică.

Articolele elaborate de autorii care nu au titlul ştiinţific de doctor (sau un titlu echivalent al acestuia) vor fi admise în procesul de evaluare ştiinţifică numai în măsura în care sunt însoţite de o recomandare din partea unui specialist în domeniu.

2. Evaluarea în Colectivul de redacţie
Această etapă presupune evaluarea manuscriselor de către Redactorul şef, respectiv de către membrii Colectivului de redacţie, pentru identificarea şi selectarea preliminară a materialelor care se încadrează în domeniile tematice şi standardele ştiinţifice ale revistei.

Analiza vizează criterii care se referă la:

a) conţinut: manuscrisele trebuie să abordeze teme în domeniul de referinţă al Revistei de Psihologie, să cuprindă elemente de originalitate, să aibă un conţinut ştiinţific substanţial, să nu prezinte deficienţe majore de structură logică şi de construcţie ştiinţifică etc.
b) formă: manuscrisele să respecte condiţiile tehnice de redactare şi paginare ale revistei (font, paragraf, modalitatea de introducere a referinţelor critice), în conformitate cu Normele de tehnoredactare ale Editurii Academiei Române (descrise în recomandările pentru autori) şi să cuprindă toate celelalte componente conexe necesare (cuvinte cheie, rezumat în limba română, rezumat în limba engleza, date de contact pentru autorul principal).

Manuscrisele care nu respectă criteriile minimale menţionate mai sus sunt returnate autorilor.

3. Evaluarea conţinutului teoretico-ştiinţific şi metodologic de către experţi independenţi din ţară şi din străinatate

Se realizează de către doi experţi evaluatori, membri ai Consiliului editorial al Revistei de Psihologie, precum şi de către membri ai comunităţii academice din România sau din străinatate, cu competenţă ştiinţifică în domeniul restrâns în care este inclus articolul respectiv, şi care au titlul de profesor universitar, conferenţiar universitar sau cercetător ştiinţific gradele I şi II.

Selectarea recenzorilor se face din lista de specialişti cu care Revista colaborează şi care şi-au dat acordul de a participa la procesul de evaluare a articolelor propuse spre publicare în Revista de Psihologie.

Experţii evaluează manuscrisele pe baza unor formulare de recenzare (peer-review forms), pe care experţii le primesc împreună cu articolele de analizat.

Criteriile care stau la baza procesului de recenzare de către experţi sunt

A. Calitatea ştiinţifică a articolului: - fundamentare ştiinţifică a conţinutului studiului; - abordarea metodologică şi maniera de realizare a modelelor de analiză; - gradul de originalitate şi noutatea temei propuse.
B. Relevanţa, impactul şi importanţa lucrării: - relevanţa şi noutatea surselor utilizate; - claritatea şi acurateţea argumentării şi a construcţiei ştiinţifice; - impactul preconizat asupra domeniilor la care face referire articolul.
C. Calitatea conţinutului tehnic: - relevanţa surselor bibliografice; - claritatea, concizia şi acurateţea textului; - lipsa erorilor, a conceptelor greşite şi a ambiguităţilor.

Experţii trebuie să se recuze din procesul de peer-review dacă nu pot evalua manuscrisul în termenul stabilit sau în cazul în care constată, din textul articolului, orice fel de incompatibilitate cu autorul/autorii lucrării evaluate.

Această etapă a evaluării se finalizează prin formularea de către recenzor a unor observaţii punctuale ţinând de forma şi fondul articolului şi prin atribuirea de către acesta a unuia dintre următoarele trei calificative: 

  • “acceptarea pentru publicare a lucrării”, dacă aceasta corespunde din punct de vedere al conţinutului ştiinţific şi al formei;
  •  “acceptarea pentru publicare a lucrării, după efectuarea unor corecturi, completări etc”;
  •  “neacceptarea lucrării pentru publicare”.

Dacă între calificativele celor doi evaluatori sunt diferenţe majore, se va apela la un al treilea expert. Autorului i se vor comunica decizia şi recomandările experţilor.

După retransmiterea manuscrisului corectat şi completat de autor, în funcţie de recomandările experţilor, articolul va fi înaintat aceloraşi evaluatori, care se vor pronunţa cu privire la oportunitatea publicării acestuia.

Textul final aprobat al articolului (după modificările sugerate de evaluatori şi avizul comitetului editorial) este trimis persoanei/persoanelor din redacţie care răspunde/răspund de planificarea editorială, urmând ca autorul să fie informat asupra datei apariţiei. Decizia finală privind publicarea manuscriselor aparţine Redactorului şef şi/sau Redactorilor şefi adjuncţi.

Articolele recomandate pentru publicare în Revista de Psihologie trebuie să fie însoţite obligatoriu de:

  • declaraţia de autenticitate semnată de autori, pentru materialul propus spre publicare, în conformitate cu legislaţia privitoare la dreptul de autor, combaterea plagiatului şi a semnăturii în fals;
  • acordul scris al autorului ca materialul să fie publicat.

Lucrările acceptate sunt ordonate pe numere de apariţie anuală ale revistei şi trimise pentru publicare la Editura Academiei Române.

 

Indexare BDI

 

Revista de Psihologie este:

 

Indexată în:

 

Inclusă in:

 

  •   

  • scholar logo lg 2011

 

Subcategories